S POUŽITÍM AI VE ZPRAVODAJSTVÍ SOUHLASÍ JEN 10 PROCENT ČECHŮ
Čeští uživatelé zpravodajského obsahu nedůvěřují umělé inteligenci ve zpravodajství. Obávají se, že znemožňuje rozeznat fikci od skutečnosti, ukazuje nová studie ResSolution Group a Nielsen.
S použitím nástrojů umělé inteligence (AI) ve zpravodajství souhlasí jen 10 % české onlinové populace, a to napříč všemi mediatypy. Nejvyšší míra souhlasu (15 %) je u zpravodajských webů a 12 % souhlasí s využitím u podcastů. Vyplývá to z nové volně prodejné studie výzkumných agentur ReSSolution Group a Nielsen s názvem Zpravodajství ve věku mediální fragmentace, kterou na konferenci Czech Internet Forum 2024 v minulém týdnu prezentovali Tereza Šimečková a Tomáš Hynčica.
Z výzkumu, jehož se zúčastnilo 1012 online populace starší 15 let, dále vyplynulo, že 80 % zná pojem „umělá inteligence“. Polovina českých příjemců zpravodajského obsahu, konkrétně 51 %, ale nedůvěřuje zpravodajskému obsahu, který využívá AI, a 53 % vyjádřilo nesouhlas s používáním AI v televizním zpravodajství. U většiny příjemců zpravodajství totiž panuje obava, že jim AI znemožní rozeznat fikci od skutečnosti. Vyjádřily se tak tři čtvrtiny uživatelů.
Na druhou stranu k pozitivům využití AI řadí uživatelé rychlejší vydávání zpráv a snazší konzumaci zpravodajství ze zahraničí. Zároveň uznávají, že AI je užitečným nástrojem pro zjednodušení tvorby a přijímání zpravodajství.
Zdroj: mediaguru.cz