STUDIE: ANIME JE HNACÍ SILOU TELEVIZNÍHO PIRÁTSTVÍ

Společnost Muso, která se specializuje na sledování pirátských dat, vydala zprávu o trendech a poznatcích v oblasti pirátství v roce 2024, v níž uvádí, že pirátství nemizí, ale vyvíjí se.
Společnost Muso v roce 2024 sledovala 216,3 miliardy návštěv pirátských webových stránek. "To je sice mírný pokles o 5,7 % oproti roku 2023, ale celkový obrázek je mnohem diferencovanější," uvedla společnost. Pod povrchem některá odvětví rostla, zatímco jiná ustupovala, což vykresluje složitou mapu měnící se globální poptávky po médiích.
Trendy pirátství podle kategorií obsahu
Televizní pirátství: Televizní pirátství zůstává dominantní formou konzumace nelicencovaného obsahu s celkovým počtem 96,8 miliardy návštěv na celém světě. To představuje pokles o 6,8 %. Klíčovým faktorem je přetrvávající poptávka po epizodickém obsahu, zejména po Anime."Neúprosné cykly vydávání a opožděná lokalizace tohoto žánru z něj činí magnet pro nelicencovanou spotřebu," uvedl Muso.
Vydavatelské pirátství: Vydavatelské pirátství zaznamenalo v roce 2024 nárůst, přičemž počet návštěv vzrostl na 66,4 mld. To představuje nárůst o 4,3 procenta. K tomuto nárůstu přispívá vzestup mangy a digitálního samovydávání. "Už se nejedná o výklenkový trend. Nakladatelské pirátství je nyní druhou největší kategorií pirátství, hned za televizí," poznamenal Muso.
Filmové pirátství: Filmové pirátství se v roce 2024 snížilo: počet návštěv klesl na 24,3 miliardy, což představuje 18% pokles. Tento pokles lze přičíst rostoucí dostupnosti legálních možností streamování a poklesu počtu velkých filmových titulů v důsledku zpoždění produkce. "Hollywoodské stávky v roce 2023 zanechaly mezery v kalendáři premiér, což snížilo poptávku jednoduše proto, že bylo méně pirátů," naznačil Muso.
Softwarové pirátství: V roce 2024 se softwarové pirátství snížilo na 14,9 miliardy návštěv, což představuje pokles o 2,1 %. Na softwarové pirátství má i nadále vliv přechod na modely předplatného založené na cloudu.
Hudební pirátství: Hudební pirátství zaznamenalo pokles, a to na 13,9 miliardy návštěv, což představuje pokles o 18,6 %. K tomuto poklesu pravděpodobně přispěl růst licencovaných streamovacích služeb.
Závěrem lze říci, že Muso vnímá pirátství jako signál poptávky, což naznačuje, že přetrvává nikoli proto, že spotřebitelé odmítají legálnost, ale proto, že legální možnosti stále nesplňují očekávání v oblasti ceny, přístupu nebo načasování.
Údaje z roku 2024 to jasně ukazují:
- Vydavatelské pirátství je nyní řízeno strukturálně, nikoliv sezónně
- Televizi nadále brání roztříštěnost platforem
- Filmové pirátství odráží trendy v oblasti vydávání filmů v reálném čase
- Hudební a softwarové odvětví ukazují, jak vypadá úspěch při vývoji přístupových modelů
- Poznatky o pirátství mohou přímo informovat o strategiích vymáhání příjmů
"Pirátství je mapou neuspokojené poptávky publika a signálem, kam se musí odvětví dále ubírat," uzavřel Muso.
Více na webových stránkách společnosti Muso.
Zdroj: advanced-television.com