Zužování propasti mezi kinem a pohovkou

Touha dívat se na nové filmy doma není nová. Spotřebitelé si to přejí už dlouho. Vlastníci kin ale dosud bránili experimentům, kdy studia uváděla nové filmy ve stejný den pro diváky v kinech i doma. Vliv pandemie a streamovací služby poskytující obsah přímo spotřebitelům přiměly studia k akci. Premiérám filmů ve stejný den doma i v kinech hraje do karet další faktor: vývoj možností domácích televizorů.

Pandemie se objeví (doufejme) jednou za sto let. Její dopad přišel ve chvíli, kdy studia pocítila tlak rychle rostoucího počtu předplatitelů nových streamovacích služeb. Oba tyto faktory urychlily dlouhodobý pokles v odvětví kin. Kina byla dlouhodobě uzavřená. Teď jsou vystavena konkurenci studií, která filmy pouštějí ve stejný den na předplacených videoslužbách (HBO Max), prodávají je ve stejný den jako prémiový doplněk k předplaceným videoslužbám (Disney+) a zkracují na minimum tradiční dobu, kdy jsou filmy vyhrazeny kinu. Opět tím prokazují službu svým streamovacím dceřiným společnostem nebo partnerům (všichni).

Pokud uvažujete o komplikované struktuře oken pro distribuci filmů před pandemií jako o „Mnohovesmíru šílenství“ (odkaz na nadcházející pokračování filmu Dr. Strange), pak je tento mnohovesmír uprostřed omezení na jediný „posvátný časový rozvrh“ (téma televizního seriálu Loki od společnosti Marvel). Jeho cílem je sloužit vzkvétající produkci pořadů přímo pro televizi. 

Průběžný výzkum i skutečné výsledky naznačují, že si spotřebitelé na tuto novou metodu sledování filmů rychle zvykají. A technologie v podobě stále dokonalejších televizorů zaručuje, že už se s tím nedá nic dělat.

Jaké zbraně má Black Widow

Uvedení filmu Black Widow od vydavatelství Marvel v síti Disney v červnu a filmu Expedice: Džungle s Dwaynem Johnsonem v červenci je posledním důkazem, že se tento nový model může studiím osvědčit.  

  • Společnost Disney uvádí, že film Black Widow přinesl hned první víkend 60 milionů dolarů inkrementálních nákupů prémiového videa na vyžádání na Disney+; Expedice: Džungle přinesla 30 milionů dolarů.Tyto výnosy jdou přímo společnosti Disney a nedělí se přibližně na polovinu s kiny.  
  • Disney také využívá svůj nejlepší obsah k pěstování přímého vztahu se spotřebiteli. Snaží se výrazněji angažovat předplatitele a divákům bez předplatného dává nové důvody k registraci.
  • A konečně získává přístup k hlavnímu zdroji dat o svých filmech. Dozvídá se, kde se film přetáčí zpět, kteří spotřebitelé jsou nejochotnější platit nebo jaké další tituly tito lidé rádi sledují. To všechno jsou analytické údaje, které jsou neocenitelné pro zvyšování spokojenosti, udržení diváků, marketing a zisky.

Stříbrné plátno přichází domů

Letošní zpráva „Evolution of the TV Set“ od Hub Entertainment Research uvádí, že většina domácností (57 %) má sestavu s 50palcovou a větší obrazovkou. V roce 2016 to bylo pouze 28 %. 7 % má televizi 70 palců a větší. To je jen o 1 procento více než před pěti lety!

Zdroj: Zpráva společnosti Hub „Evolution of the TV Set“ z roku 2021,                 % domácností s televizí.

Většinu filmů můžeme v kině sledovat v rozlišení, které odpovídá 4K. Donedávna nebylo doma nic takového možné. Ale věci se rychle mění. V roce 2021 má 44 % domácností televizor s rozlišením 4K. To je téměř desetkrát více než v roce 2016 (5 %).    


Letos Hub uvádí, že 40 % domácností s televizí má externí zvukový systém - televizor připojený k soundbaru, reproduktory pro domácí kina nebo stereo systém.

Během pandemie bylo hodně podniků zavřených. Spotřebitelé ale rozhodně nemuseli omezovat investice do domácí zábavy. Ve studii společnosti Hub z července 2021 „Predicting the Pandemic“ uvádí 40 % diváků s chytrou televizí, že si ji koupili během pandemie. Je jasné, že televizní technika, která umožňuje zážitek jako v kině, nebyla nikdy tak rozšířená.

Kdy jste si naposledy koupili chytrou televizi?

S chytrou televizí to jde snadno

Používání chytrých televizorů (nebo zařízení streamujících do televizorů) je v posledních pěti letech mnohem příjemnější. Jednoduše se používají i rozhraní nových studiových streamovacích služeb. Díky tomu je velmi snadné usednout do oblíbeného křesla, najít si film na jakékoli platformě a zapnout si ho dobře známým televizním ovladačem. 

Domácí sledování je levnější

Pro mnoho lidí je nezanedbatelným faktorem také  cena. Když si chce vyrazit dvojice, které už děti vylétly z hnízda, na kolik ji přijde Black Widow? Jedna vstupenka stojí 12,50 dolaru (25 dolarů celkem), plus občerstvení v kině (10 dolarů). Celkem přibližně 35 dolarů a to ještě musíme připočítat časové náklady na 25minutovou cestu tam a zpět. Kdyby zůstali doma, investice za nákup prémiového kanálu Disney+ by představovala 29,99 dolaru, za sáček popcornu do mikrovlnky by zaplatili 25 centů. Sejít dolů a posadit se před 80” televizor s 4K rozlišením a prostorovým ozvučením trvá dvě minuty. Z hlediska peněz a času je téměř jedno, jestli člověk půjde do kina nebo zůstane doma.

A teď si vezměme rodinu se dvěma dětmi. Rovnováha se naprosto změní ve prospěch domácího sledování. Bude rozhodně levnější než se vláčet s celou čtyřčlennou rodinou do kina.

Někdo může namítnout, že zážitku z hlediště plného lidí se domácí sledování nikdy nevyrovná, a to bez ohledu na cenu. Je pravda, že sledování filmu s 500 dalšími lidmi hned tak něco nepředčí. Ale i zážitky z kina se hodně liší. Někdy mohou být i důvodem, proč chceme zůstat doma. Lidé si v kině povídají, píší zprávy nebo telefonují, během filmu jedí a pijí a to všechno se za posledních deset let zhoršilo. 

Kino jako zvláštní událost

Potíže s návštěvností kin vedly už před pandemií některé řetězce k tomu, aby začaly nabízet prémiové zážitky. Někde jsou lepší sedadla nebo si můžete do hlediště objednat jídlo a pití. Jinde mají bar nebo restauraci v budově kina, abyste si mohli užít před i po filmu. Tyto možnosti přidávají hodnotu k ceně osobní návštěvy kina. Stává se z ní zvláštní událost. Zároveň ale mají tendenci se na ceně projevit. Byla by to dobrá strategie udělat z návštěvy kina nevšední zážitek? Mohlo by to dobře fungovat s kasovními trháky, ale artová kina by se snadno mohla stáhnout domů. Pro studium postav a sledování dokumentárních filmů by domácí prostředí úplně stačilo.

Televizní technologie se zlepšuje a umocňuje celkový zážitek z domácího sledování filmů. Proto si musíme položit zásadní otázku, jak budou řetězce kin spolupracovat, aby vytvořily ještě lepší divácký zážitek. Jak zvednou diváky z pohovky a dostanou je do kina? Jaké pobídky mohou studiím pomoct? A co je může zbrzdit, když uvážíme, že už všichni hodně vsadili na budoucnost služeb poskytovaných přímo klientovi?     

Poznámka: Údaje za rok 2021 byly převzaty z citovaných zpráv Hub Entertainment Research. Údaje za rok 2016 jsou ze zprávy „Home Technology Monitor Ownership and Trend Report“ od GfK.

Zdroj: tvrev.com