Přestože placené streamovací služby využívá stále více Čechů, ne všichni lidé skutečně za obsah platí, podotýká Erika Luzsicza.

Pandemie koronaviru a s ním spojené lockdowny naučily Čechy využívat streamovací služby. Uživatelů sledujících placené služby jako Netflix, HBO GO a podobně bylo jen v letošním roce podle aktuálních údajů ČSÚ 1,3 milionu lidí starších 16 let. Je to nárůst o 45 % proti roku předcházejícímu, kdy podle ČSÚ bylo sledujících 925 tisíc. Odborníci však upozorňují, že ne všichni Češi za tento obsah platí, jak tvrdí průzkum.

„Čísla jsou to na jednu stranu optimistická, ale ne úplně reálná. Ve skutečnosti bývá běžnou praxí, že někteří platící diváci sdílejí svá hesla s dalšími lidmi. Nebo naopak může jít o součást různých marketingových akcí, kdy některé firmy využívají různých synergií služeb a promo balíčků k tomu, aby předplatné nabídly zdarma jako bonus v nabídce. Reálně platících uživatelů tak bude jen část z uvedených čísel,“ komentuje mediální odbornice Erika Luzsicza ze společnosti Axocom.

Televizním platformám na internetu pomohla zejména doba pandemie. Statistici uvádí, že v roce 2019 využívaly streamovacích služeb jen 3 % lidí starších 16 let. V letošním roce se tento počet zpětinásobil na 15,4 %. Nejvíce osob, které sledují zpoplatněná videa, je ve skupině 25-34 let, a to 29 %.

Odhady o počtu sledující placené online streamy se různí

O tom, kolik lidí sleduje v Česku placená online videa, se ale odhady různí. Podle nedávného průzkumu Atmedia index si alespoň jednu video službu na vyžádání platí 28 % českých televizních diváků a jejich celkový počet představuje už dva miliony. Nejčastěji jde o Netflix (74 %).

Blíže k odhadu Atmedia index jsou také data z výzkumu MML-TGI za druhý a třetí letošní kvartál, podle kterých některou ze služeb placené videotéky užívá 1,8 mil. lidí.

Naopak podle predikce Daniela Grunta, šéfa digitálních aktivit TV Nova a CME, kterou ukázal na říjnové konferenci Czech Internet Forum, je velikost trhu placených video služeb na vyžádání (SVOD) na českém trhu cca 1,7 mld. Kč a počet předplatitelů představuje cca 700 tisíc.

Za západní Evropou v počtu platících zaostáváme

Přestože se zdá, že v placení za obsah si Češi výrazně polepšili, tak ve srovnání s Evropou zaostáváme. Ve srovnání 27 zemí je Česku na čtvrté příčce od konce, horší je jen Lotyšsko, Rumunsko a Bulharsko. Naopak nadpoloviční většina populace platících za obsah je v zemích jako Švédsko, Nizozemsko, Dánsko, ale třeba i Španělsko nebo Irsko. Naopak zdarma či reklamou podpořený obsah jako například iVysílání České televize, Stream.cz nebo DVTV sledovaly v letošním roce téměř tři miliony lidí, tedy rovná třetina populace starší 16 let.

„V ekonomicky vyspělejších zemích je zcela běžné jiné nastavení společnosti. Zákazníci jsou naučeni, že za kvalitní věci je třeba si zaplatit. A ty rozdíly jsou pak nesrovnatelné a pro příklady není třeba chodit daleko. Stačí si porovnat kvalitu českých seriálů s těmi zahraničními, tam je to vždy přímo úměrné daným rozpočtům,“ dodává Erika Luzsicza.

Zdroj: mediaguru.cz