Vysílatelé dávají k ledu starou rivalitu, aby se mohli utkat se společným nepřítelem. Poslední dvě desítky let španělská veřejnoprávní RTVE a její komerční rivalové Mediaset España a Atresmedia bojují o divácká srdce zábavnými televizními soutěžemi, sportem, komediemi a atraktivními ranními zprávami. Nyní se po vzoru zápletek z nejžhavějších televizních seriálů rozhodly spojit: letos v létě soupeřící strany představují LovesTV, společnou 18kanálovou streamovací platformu s programech z těchto tří společností. Cílem je „sloučit vysílatele a sloužit jako společná brána do digitálního světa,“ říká Arturo Larraízar, strategický ředitel společnosti Atresmedia.

Podle podobného scénáře se hraje po celé Evropě, kde dlouhodobí konkurenti v Británii, Francii, Německu a Itálii dali svou rivalitu stranou a koprodukují programy nebo nabízejí pořady online. Důvod: Vetřelci z druhého břehu Atlantického oceánu. Netflix Inc. letos zdvojnásobuje svůj rozpočet pro evropské pořady na 1 miliardu dolarů.  Amazon.com Inc. bude mít brzy alespoň tucet původních seriálů z Evropy ve srovnání s jedním v roce 2014. Home Box Office Inc. letos zvyšuje svou nabídku mimo území USA o 40 procent na 250 hodin seriálů. Tyto nově příchozí společnosti by mohly způsobit masové přecházení diváků k stále pohodlnějšímu webu, proto se tradiční evropští vysílatelé dali dohromady a našli řešení. „Spotřebitelům už je lhostejné, kde obsah sledují, tak proč bychom měli stále striktně oddělovat lineární a nelineární TV, offline a online?“ ptá se Bert Habets, CEO skupiny RTL Group, tradičního vysílatele, který spustil streamovací stránky ve Francii, Německu a čtyřech dalších zemích.

Evropané říkají, že napodobují model Hulu LLC, americké streamovací služby ve vlastnictví věčných soupeřů, společností ComcastTime Warner21st Century Fox, a Walt Disney. Od svého spuštění v roce 2007 se Hulu rozrostlo na 20 milionů předplatitelů, kteří za přístup ke stovkám pořadů 8 až 40 dolarů měsíčně.  Stejně jako se američtí vysílatelé rozhodli být online, aby si udrželi 120 milionů amerických domácností u TV vysílání – a s nimi i příjmy za reklamu, které diváci představují – říkají evropské společnosti, že mohou vybudovat jednoduchou video platformu, aby jejich diváci neklikli jinam. „Lidé chtějí toto hlavní rozhraní,“ říká Alan Wolk, spoluzakladatel stránek pro mediální analýzu TVRev. „Je matoucí mít pro každou televizní společnost jinou aplikaci.“

Zavádění Hulu v Evropě, kde se hovoří desítkami jazyků a kde existují rozdílené regulace, bude komplikovanější než v USA. Vysílací práva pro většinu pořadů se prodávají v každé zemi jinak, proto je obtížné dát dohromady jednotnou službu pro celý region. Rozdílná pravidla týkajících se uchovávání nahraných pořadů v cloudu – například Francie má volnější pravidla než Velká Británie – může představovat překážku. Regulátoři v Německu a ve Velké Británii zablokovali kvůli obavám z monopolizace snahy vysílatelů o spolupráci. „Nemyslím si, že to bude snadné vytvořit panevropskou strategii,“ říká John Turner, partner v mediálním poradenství OC&C Strategy Consultants.

Ani to však vysílatele neodradilo. Za posledních několik měsíců společnost ProSiebenSat.1 Media SE spojila v Německu síly se společností Discovery Inc.— která vlastní populární fančízu Eurosport—a vytvořila službu s názvem 7TV, přičemž obě tyto firmy hledají partnery v jiných zemích. Britský regulátor médií podporuje podobnou alianci mezi společnostmi BBCITV, a Channel 4. Španělská LovesTV bude nabízet živé přenosy svých tří společností a umožní divákům vidět pořady z minulého týdne, aby mohli zhlédnout díly, které propásli.

Také noví američtí konkurenti pobízejí někdejší rivaly, aby obětovali exkluzivitu a sdíleli náklady. Společnosti BBC a Channel 4 se spojily s Hulu a AMC Network Entertainment. Veřejnoprávní vysílatelé ve Francii, Německu a Itálii se dohodli ke spolupráci na něčem, co nazývají „větší“ pořady: tvrdí, že by uvítali společnosti také v jiných zemích. „Pokud budeme sdílet naše zdroje, můžeme být silnější na mezinárodní scéně,“ říká Delphine Ernotte, ředitelka France Télévisions SA.

I se sdílenými zdroji pravděpodobně kvůli Američanům s dostatečnými finančními prostředky ztratí nějaké prémiové pořady. Netflix utratil okolo 7 milionů dolarů za jeden díl seriálu The Crown, zhruba pětkrát tolik co ITV – největší britská komerční televize – zaplatila za Panství Downton (přestože firma nezveřejňuje údaje o svých pořadech). S tolika dostupnými finančními prostředky „chtějí scénáristé a režiséři čím dál častěji spolupracovat s nadnárodními společnostmi,“ říká Karin von Abrams, analytička společnosti zabývající se výzkumem trhu, EMarketer Inc. „Jsou lépe financované a jejich projekty se realizují.“

Vysílatelé budou soupeřit s domácími rivaly jako je např. TVPlayer ve Velké Británii – částečně ve vlastnictví společností Hearst Communications Inc. a Walt Disney Co.— a francouzským startupem Molotov.TV. Společnost s dvouletou minulostí a 5 miliony předplatitelů má rozhraní podobné Netflixu s více než třemi desítkami kanálů v bezplatných i prémiových balíčcích od 4 Euro (4,67 dolarů) za měsíc. Zakladatel firmy Molotov, Jean-David Blanc, říká, že jedná s britskými, německými, italskými a španělskými společnostmi o rozšíření do těchto zemí. „Poskytovatelé obsahu, producenti, ti všichni chtějí zmaximalizovat svou šanci najít diváky,“ říká. „Takže svět se evidentně mění.“

 

Zdroj: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-06/european-tv-gets-ready-to-fight-off-netflix-and-hbo